Kan jeg lave et hjemmelavet drivhus a’la bonderøv?

Jeg pønser på at lave mig et (i al fald midlertidigt) drivhus. der står lige på jorden, fastgjort med pløkke af rør. Buerne kan laves ganske billigt. Døre og dørramme også – men drivhusplast er imidlertid ganske dyrt.

Nu ser jeg, at klare, armerede presenninger er MEGET billigere – og UV bestandige.

Spørgsmålet er, hvor stor lysgennemgangen er.Er der noget tal på det?

Eller er det, alt i alt, bedre og nemmere at købe en fædig, grøn tunnel til ca 6–700 kr og stabilisere den selv.

Med venlig hilsen
Mette Holm, april 2016

Svar

Jeg synes, at du lskal se på, hvad et mindre drivhus koster, inden du begynder at bruge penge på at lave et selv. Nogle gange kan du få et ok drivhus på 5–6 m² for under 3000 kr med rigtig glas. Og sammenlignet med pris for rigtig drivhusfolie, så er det spørgsmålet, om ikke et drivhus er et bedre valg.

Du kan ikke bruge en grøn tunnel til at dyrke planter i – den skal være af klar materiale, som lyset kan komme igennem.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvor stor lysgennemgangen er i klar armeret pressening. Vi har en liggende, og den synes jeg er ret mælket hvid, men den er heller ikke nyindkøbt. Jeg har set dem brugt som overdækning til både om vinteren, og de er tit blæst i stykker, inden vinteren er omme.

Du skal også lige overveje sandsynligheden for, at den valgte løsning kan overleve storm og snetryk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg lave et hjemmelavet drivhus a’la bonderøv?