Hvorfor bliver min rabarber syg?

Da jeg kom hjem fra ferie sidste år, var alle bladene røde. Når jeg rørte dem, faldt de af. Rababeren forsvandt helt og jeg regnede med at mosegrise havde spist roden. I år kom den op igen, men meget småt. Jeg lugede omkring den og lod den få fred, men lige nu begynder bladene igen at blive røde og jeg regner med at den igen forsvinder- måske helt nu. Den står i halvskygge under en gammel birk. Rababeren er ikke gammel -ca 6 -8 år gravet op fra et sommerhus. Vores lokale graver har aldrig set dette. Hvad tænker i

Med venlig hilsen
Sanne Lind, juni 2016

Svar

Rabarberen står i halvskygge under en gammel birk. En birk bruger op til 400 l vand pr. døgn, så jeg tror ganske enkelt det er tørke. Rabarber elsker vand og gødning og begge dele tager birkren. Umiddelbart er der 2 muligheder. Den ene er at flytte rababeren til en plads på et sted, hvor der er mere lys og ingen konkurrence fra store træer. Den anden mulighed er at fælde birken – det vel alle planter indenfor 10–15 meter synes godt om.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor bliver min rabarber syg?