Hvorfor er dild så vanskelig at dyrke?

Jeg syntes dild er vanskelig at dyrke, spire dårligt og sent, vokser langsomt, bliver pluselig lang og ranglet uden ret mange blade.

Jeg har ledt efter en dyrkningsvejledning, men ikke fundet nogen fyldestgørende, krydderurter bliver tit behandlet samlet under et i havebøgerne og uden detaljer.

Fx er det bedst at så i rækker eller klynger, bedst i pottet og udplante eller direkte, hvordan skal jorden være osv

Med venlig hilsen
Henrik Bruun, juli 2016

Svar

Dild kan være rigtig umulig at få til at spire, så du gør sikkert ikke noget forkert. I sommerperioden går dild i blomst næsten hurtigere, end du når at bruge den smule blade, som den sætter, inden den går i blomst. Det er svært at have dild konstant om sommeren. Jeg elsker dild og forsøger at have en forsyning hele tiden, men det kikser altid i perioder, også selv om jeg vander. Dild kan også gå i blomst ved for tæt planteafstand – se nedenfor

Derimod lykkes dild fint i forår og efterår, hvor klimaet er køligere, og den ikke går i blomst – eller langsommere. Så flere hold dild her i sensommeren. De sidste hold kan du plukke af til frosten kommer. Og får du meget, så frys det ned.

Så er der spiringen. Det er vigtigt, at du holder jorden fugtig fra såning til fremspiring. Dæk to lag fiberdug over og vand gennem det, så er der ikke problemer med, at jorden danner skorpe. Heller ikke selv om der kommer kraftig regn.

Så er der det helt uforudsigelige, at dild nogen gange bare ikke vil spire i et bed. Det er en god ide at så steder, hvor der ikke har vokset dild for nylig. Så gerne flere steder i stedet for mange meter række et sted. Dild kan vokse som mellemafgrøde, feks. mellem nyplantede jordbærrækker, hvor man lige har gravet et par toppe kartofler op, eller hevet en meter gulerødder op. Jeg har tit sået dild i bedet, hvor jeg trækker gulerødder op. Så bliver der sået jævnligt.

Dild kan dyrkes i rækker, klynger, potter osv. Også forkultiveres, men det gør jeg kun i det tidlige forår for at få tidlig dild. Dild kan ikke lide omplantning, så de skal forkultiveres i potter eller rootrainer. Det er vigtigt, at du tynder planterne ud til en planteafstand på min. 10 cm for at få en stor flot dildplante. Tynd evt. til 5 cm i første omgang og høst så hveranden plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor er dild så vanskelig at dyrke?