Hvorfor rådner mine knoldselleri?

De seneste år har jeg haft problemer med, at mine store flotte knoldselleri pludselig falder sammen. Ved nærmere eftersyn ser man, at de er rådnet, oftest fra topskuddet og ned i knolden. Planternes vækst er tilsyneladende normal, indtil de pludselig går ud. De raske knolde viser ikke tegn på fx bormangel, og er massive og hvide i kødet. Gennem sommeren er der som regel lidt angreb af miner-møl i bladene, men ingen tegn på selleri-bladplet. Vi bruger husdyrgødning og sædskifte. Hvad skyldes det, og hvad skal jeg gøre for at forebygge at det sker?

Med venlig hilsen
Mette K Due, september 2016

Svar

Jeg tror, at det er selleriskurv, som giver en skurvet overflade og efterfølgende danner revner ned i knolden. Det kan udvikle sig til rådangreb. Det er i hvert fald det, jeg kan læse mig til, da jeg ikke selv har haft problemet. Godt sædskifte er løsningen. Og så skal du nok ikke komme de syge knolde i komposten, hvis du bruger den i selleribedet.

Måske kan det være andre årsager til revner i knolden, der giver adgang for rådangreb. Måske ujævn vandforsyning. Prøv at holde øje med de raske knolde.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor rådner mine knoldselleri?