Hvilken køkkenplante er dette?

Denne har sået sig selv og gror med meterlange, saftige, groft behårede stængler ca 20mm diameter. Masser af trompetformede gule blomster som får runde også groft behårede frugter. Men hvad er det og kan den spises?

Med venlig hilsen
Iben lassesen, august 2017

Svar

Jeg er ret sikker på, at det er græskar, men hvilken sort, ved jeg ikke. Har du plads til rankerne, kan du lade den vokse og se, hvad det bliver til. De kan godt nå at modne til oktober – forhåbentlig kommer der ikke nattefrost tidligere.

Men når de er selvsåede, kan de være bitre og giftige, så smag forsigtigt på dem, Jeg har dog ikke oplevet det med de græskar, der har sået sig selv i min have, men jeg har heller ikke prydgræskar i min have eller i nabohaver. Se mere om det her:

Bitre græskar og squash er giftige

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilken køkkenplante er dette?