Hvornår skal asparges have tang?

Kan asparges afklippet gå i komposten?

Hvilket tidspunkt er det bedst at komme ny tang på.?

Aspargesener er fra foråret, og fik tang der, men jeg går ud fra de godt kan have nyt tang en gang om året?

Med venlig hilsen
Britta Grau Wahlberg, november 2019

Svar

Kære Britta,

Afklippede toppe af asparges kan godt komme i komposten – men først til foråret. Medmindre du har angreb af aspargesbiller, skal asparges have lov at stå med de høje toppe hen over vinteren og først klippes af i jordhøjde til foråret, inden de nye skud kommer frem.

Det er gennem toppene, de samler næring til roden, så den over nogle år bliver så kraftig, at man kan begynde at høste løs af de lækre asparges. Det er derfor ekstra vigtigt at lade toppene blive på til foråret, hvis dine aspargesplanter er nye.

Man kan først starte høsten, når planterne har nået en vis størrelse i en alder på 3–4 år. Det 3. år kan man normalt høste nogle få skud fra hver plante. Fra 4. år kan man høste i hele perioden fra først i maj til sankthans. Efter sankthans skal planterne have fred til at samle ny næring. Til gengæld kan du efter 4. år høste af planterne i mange år. Asparges er en fantastisk staudegrønsag, som bare kræver lidt tålmodighed i starten.

Ofte lægger man tang på om foråret, men hvis dit tanglag er helt formuldet, og jorden nu ligger bar, kan du godt lægge et nyt lag på, så jorden er dækket over vinteren. Det betyder dog, at dine asparges vil komme en lille uge senere op, da jorden varmes langsommere op under et isolerende jorddække som tang. Men de skal nok komme.

Fremover er det en god idé at tilføre aspargesbedet kompost først i maj, så der er rigelig med plantenæringsstoffer, når planterne skal sætte ny top efter sankthans. Efter sankthans giver man desuden bedet et godt lag jorddække, gerne tang som asparges trives godt med. Aspargesbedet bør desuden hvert år have et let drys kalk, da pH-værdien ellers vil falde.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår skal asparges have tang?