Hvilke sorter til bagekartofler?

Jeg vil meget gerne vide, hvilken sort der er bedst til at sætte store kartofler. Jeg har altid ønsket mig at finde en sort, der giver rigtig mange store kartofler, som man kan bruge til bagekartofler.

Skal der gøres noget ved jorden, før man sætter?

Mvh Per Jensen.

Med venlig hilsen
per jensen, marts 2020

Svar

Kære Per,

Gode sorter til bagekartofler er Jutlandia, Folva, Raja, Marabel og Estima.

Generelt giver små læggekartofler med få øjne store kartofler. Da det handler om, at få bagekartoflerne store, skal hver læggekartoffel kun have 2–3 spirer. Resten fjernes. Kartoflerne skal også lægges med lidt større afstand end normalt dvs. 40–50 cm mellem kartoflerne i rækken, og 60–70 cm mellem rækkerne.

Inden du lægger dem i jorden, kan du løsne jorden med en greb og tilføre kompost, husdyrgødning eller tørret hønsegødning. Kompost er cirka 2 liter helt omsat kompost pr m², cirka 3 kg god husdyrgødning pr m², eller købt hønsegødning efter doseringen på posen.

Nøjagtig mængde for kompost og husdyrgødning kan ikke opgives, da indholdet af kvælstof og kalium kan variere meget. Kartofler kan i modsætning til de fleste andre grønsager tåle frisk husdyrgødning. Hvis den tilføres om foråret, skal den blandes ind i de øverste 10 cm jord.

Undlad at overgøde og hold hellere lidt til den lave side, da et højt indhold af kvælstof giver mere top på bekostning af kartoffeludbyttet. Tilfør heller ikke kalk til jorden inden lægningen, da det øger risikoen for angreb af skurv.

Du kan læse mere om kartoffeldyrkning i artiklen »Dyrkning af kartofler« >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvilke sorter til bagekartofler?