Kan man spise vilde gulerødder af egen avl?

Hej,

Jeg er med i en nyttehave gruppe i Sorø hvor vi nu dyrker gulerødder af frø vi selv har avlet. Det er vældig sjovt.

De gulerødder vi høster er orange og lys orange og så er der nogle hvide vilde gulerødder kalder jeg dem.

Toppene er ens men den hvide rod er grov med mange små side rødder. Den har jeg ikke haft lyst til at spise. Men kan man det?

Jeg forestiller mig at bierne og insekterne har fløjet rundt i vilde gulerødder også og derfor giver nogle af frøene vilde gulerødder.

Med venlig hilsen
Karen Majland, august 2020

Svar

Den hvide gulerod, kan meget vel være opstået som følge af en bestøvning fra et insekt, der forinden har været i en vild gulerod. Der skal være et område på 1 kilometer uden vilde gulerødder for at være sikker på at undgå krydsbestøvning af havegulerødderne. De stive siderødder understøtter også, at der har været tale om krydsning med en vild gulerod.

Roden på vild gulerod kan godt spises. Roden vil dog være mere bitter og sej end havegulerødderne. Toppen med blade og blomster skal man holde sig fra at indtage.

For ikke at komme til at forveksle vild gulerod med andre skærmplanter, som ikke er spiselige eller direkte giftige, kan man dufte til roden eller nulre bladene. Er lugten umiskendelig gulerod, så er det det.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man spise vilde gulerødder af egen avl?