Kan man dyrke ingefær i Danmark?

Hej Havenyt,

Kan man dyrke ingefær i Danmark?

Jeg har set på TV, at der var en der dyrkede ingefær. Kan det passe?

Med venlig hilsen
Erik Christensen, januar 2021

Svar

Kære Erik,

Jo, det er muligt at dyrke ingefær i Danmark, og du kan starte nu. Du kan også vente lidt, men du bør gå i gang med forkultiveringen i løbet af februar eller marts.

Køb et stykke frisk ingefær. Det skal være saftspændt og med buttede knopper, hvorfra planten vil starte med at skyde. Plant ingefærstykket vandret liggende i en stor potte i et par centimeters dybde og sæt den i en vindueskarm i et rum med stuetemperatur. Her vil ingefæren begynde at vokse i løbet af et par uger, og det er vigtigt at omplante den til større potter løbende, så den har nok plads. Hold jorden fugtig, men ikke våd.

Når det er blevet frostfrit og lunt i vejret i løbet af den sidste del af maj eller starten i juni, kan du plante den ud i drivhuset. Ingefær er en skyggeplante, så den skal ikke stå på drivhusets mest solrige plads, men i den nordlige del og med ekstra beskyttelse mod solens stråler i form af skyggenet, fiberdug, andre og større planter e.l.

Har du ikke et drivhus, kan du plante den et sted i haven, hvor der er varmt og lunt, og også her sørge for, at der er noget skygge.

Ingefærplanten vil vokse i løbet af sommeren, og sidst i september kan du begynde at høste knoldene. Planten tåler ikke lave temperaturer og frost, så det er en god idé også at høste nogle knolde til næste års plante, inden det bliver koldt.

Du kan læse om Karna Majs erfaringer med at dyrke ingefær i haven her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke ingefær i Danmark?