Hvor mange år holder flerårig kål?

Hej.

Jeg har sidste år sået flere sorter af flerårig grønkål og spist af den i vinter. Nu ser den noget afplukket ud – dog med nye lækre sideskud. Men hvad betyder flerårig? Skal jeg lade den stå flere år eller er flerårig blot 2 år?

Med venlig hilsen
Helle Mundus, april 2021

Svar

Kære Helle,

Flerårig siger desværre ikke noget om antallet af år, en flerårig kålplante kan overleve. Mange flerårige kål klarer sig fint i haven i fire-fem år, men det afhænger blandt andet af sorten, og hvor hård vinteren har været, da ikke alle sorter er lige robuste.

Efter denne vinter er min flerårige kål »Daubenton« gået ud, mens »Nine star perennial« efter at have set sølle ud i marts, nu står med masser af grønne blade. Men det kan se helt anderledes ud i en anden have.

Lader du kålplanten blomstre og sætte frø, har den opfyldt sit livsformål og stopper med at være flerårig. Vil du forsøge at redde dine kålplanter, skal du derfor sikre dig, at de ikke når dertil ved at være flittig med at høste de nye skud.

Alternativt kan du tage stiklinger af den bedste af kålplanterne og på den måde få nye, tilsvarende planter.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor mange år holder flerårig kål?