Hvad kan jeg bruge som dækafgrøde i køkkenhaven til en hel sæson?

Jeg er bortrejst i næste sæson fra vinter frem til august. Hvad er det bedste jeg kan gøre i køkkenhaven? Er der nogle efterafgrøder jeg kan så her i efteråret 2003 og som kan stå hele næste sæson, så jeg kan dyrke igen fra foråret 2005?

Med venlig hilsen
Birte Buhl, august 2003

Svar

En meget simpel og billig løsning ville være at så stykket til med rødkløver i år, senest primo september. Det kunne du lade stå helt til foråret 2005. På det tidspunkt vil det så kræve lidt muskelkraft (eller en fræser) at få det fjernet igen, men det bør gøres en måneds tid før jorden skal bruges. Rødkløver dækker ganske godt og samler kvælstof.

En ligeså simpel, men lidt dyrere løsning, er at så arealet til med bibernelle her sidst i august. Bibernelle er også flerårig, og har en rigtig god dækkeevne, samt et veludviklet rodsystem. Den er noget højere end blodkløver og har dekorative blade, og ret specielle rødlige små blomster. Den er også grøn om vinteren.

Der findes også flere forskellige flerårige dækafgrødeblandinger i handlen, du kan anvende.

God rejse!

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan jeg bruge som dækafgrøde i køkkenhaven til en hel sæson?