Skal jordbær bestøves for at give bær?

Som nybegynder vil jeg spørge, om jordbær skal bestøves for at give bær, idet de er under net.

Med venlig hilsen
Holger Mosberg, april 2005

Svar

Jordbær består af den opsvulmede blomsterbund og udvikles uden bestøvning. Formen bliver dog mere regelmæssig og bærrene større, hvis blomsterne bestøves. Hvorvidt effekten bliver endnu bedre ved fremmedbestøvning er dårligt undersøgt.

Jeg vil forslå, ar du planter jordbær et åbent sted i haven, gerne tæt på stendiger og udyrkede områder, hvor der er muligheder for humlebier. Vent evt. med at dække dine jordbær med net, til bærene er synlige, fuglene går jo primært efter røde bær eller bær, der er ved at få farve.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jordbær bestøves for at give bær?