Kan jeg lave en god køkkenhave på mit jordstykke?

Jeg har et stykke jord i min have på ca.120m2. Kan jeg godt lave en god køkkenhave der. Og hvilke planter kan stå sammen?

Med venlig hilsen
Peter Mandrup, januar 2006

Svar

Hvis man skal have succes med en køkkenhave, skal der helst være sol en stor del af dagen. Så hvis der er det, så er det bare med at gå i gang, når foråret kommer.

Jorden skal løsnes minimum i et spadestiks dybde. Hvis det er lerjord, så skal du ikke gå i gang, førend engang sidst i marts eller først i april, når jorden virker smuldrende. Hold øje med, når de andre begynder i køkkenhaven i nabolaget. Går du for tidligt i gang, ødelægger du jordstrukturen. Har du derimod en mere sandet jord, kan du gå i gang tidligere, når jorden føles god at grave, kultivere og rive.

Du skriver ikke, hvad der har været tidligere på arealet og om jordens tilstand. Hvis du er helt uden forudsætninger for selv at bedømme det, kan du udse dig en havedyrker i dit nabolag eller omgangskreds, som har en god køkkenhave og spørg om lidt hjælp til at vurdere, hvad du skal gøre ved jorden.

Men jeg vil råde dig til at læse mindst en bog om at dyrke køkkenhave, inden du går i gang. En god bog om at dyrke køkkenhave – endda økologisk – er bogen »Økologisk køkkenhave« af Troels V. Østergaard. Her står også en hel del om at anlægge en køkkenhave og gødskning af haven. Du kan sikkert låne den på biblioteket.

Du kan jo i princippet dyrke alle de almindeligt dyrkede grønsager på jorden. Du kan finde artikler om blandingskultur i kategorien Sædskifte og naboplanter.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan jeg lave en god køkkenhave på mit jordstykke?