Er min artiskok død?

Min artiskok var smuk, stor og kraftig sidste år – ca. halvanden meter – placeret i fuld sol og læ. Før frosten kom blev den pakket ind i halm en halv meter op ad planten og et par stive grene yderst holdt det hele samlet. Først i marts kiggede jeg til planten – der var kun lidt brunt slimet materiale helt nede ved jorden.

Er den død? Var vinterdækningen forkert – eller har vinteren været for hård?

Med venlig hilsen
Mikael Hansen, marts 2002

Svar

Primo marts er det nok lidt tidligt at dømme din artiskok død. De grønne dele fra sidste år vil under alle omstændigheder være gået til. Men der er ingen garanti for, at artiskok overvintrer under vore himmelstrøg, heller ikke i en forholdsvis mild vinter som denne. Chancen for succes er lille, hvis jorden er tung og/eller våd. Dit vinterdække på ½ m tykkelse kan være med til at holde jorden for våd, ikke mindst i en våd periode, som vi lige har haft. Dækket bør være ca 10 cm tykt. Der er også forskel på sorternes hårdførhed. Sorten ‘Herrgård’ skulle høre til i den robuste ende.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er min artiskok død?