Hvordan overvintrer jeg en Sundaville Red uden bladtab?

Min Sundaville Red har stået på friland i sommer. Den er nu kommet ind i udestuen, hvor den har fået gule blade og derefter bladtab nederst på planten. Hvad gør jeg med den?

Med venlig hilsen
Jette, oktober 2010

Svar

Det er det samme sæt problemer, man kæmper med, når man vil have planter til at klare vinteren i opvarmede ude- eller vinterstuer. Det drejer sig om, at plantens energiopbygning via fotosyntese svækkes med aftagende lysmængde, samtidigt med at energitabet ved ånding øges med stigende temperaturer i indendørsklimaet.

Løsningen er teoretisk set meget enkel: Øg lysmængden og nedsæt temperaturen. Lysmængden kan dog i realiteten kun øges ved tilskud af vækstlys, men temperaturen kan sænkes helt ned til et par grader over frysepunktet.

Det bliver næppe behageligt at opholde sig sammen med planterne, men det er altså betingelsen for at undgå bladfald i løbet af vinteren i en ude- eller vinterstue.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan overvintrer jeg en Sundaville Red uden bladtab?