Kan man opbevare kartofler og æbler i samme rum?

Vi har fået et problem – vi har hørt, at man ikke må vintergemme kartofler og æbler i samme frostfri rum.

Derfor spørger jeg, om det er rigtigt? Og hvad skulle problemet være?

Med venlig hilsen
Richard Jensen, november 2006

Svar

Ideelt set bør frugt og grønsager opbevares i hvert sit rum. Årsagen er, at frugt i forbindelse med modning udskiller en gasart, ethylen (ethen). Ethylen får ikke kun frugt, men også grønsager til at modne hurtigere, og dermed kan de holde sig i kortere tid. Udskillelsen af ethylen er en af grundene til at æbler bør opbevares i kun 1–2 lag i flade kasser. Ethylengassen kan så komme væk, så koncentrationen ikke bliver alt for høj. Det er også en af grundene til at æbler holder sig bedre ude, indtil det bliver rigtig frostvejr, end hvis de står i et lukket rum. Rådne frugter udskiller rigtigt meget ethylen, så noget af det allervigtigste er, at få dem fjernet øjeblikkeligt.

Hvis man har mulighed for det, er det således bedst at have to opbevaringsrum, et til frugt og et til grønsager. Har man ikke det, så må man minimerre koncentrationen af ethylen i opbevaringsrummet. Det kan man gøre ved at fjerne overmoden og rådden frugt og ved at sørge for en vis luftgennemstrømning af rummet i perioder, hvor der ikke er frostrisiko. Det er igen et kompromis, fordi næsten al frugt og alle grønsager skal opbevares ved høj luftfugtighed. Jo større opbevaringsrummet er, jo lavere vil koncentrationen af ethylen være – alt andet lige. En lade er i forhold til ethylen bedre end et kosteskab, men til gengæld er det sværere at holde den frostfri og med høj luftfugtighed.

Selv om man bliver nødt til at opbevare frugt og grønsager i samme rum, så er det jo ikke sådan, at de ikke kan holde sig i mange måneder. Tiden forkortes blot, og med mindre man er selvforsynende helt frem til foråret, vil man måske slet ikke opleve det som et problem. De milde efterår, som vi har haft i de senere år, kan give os mulighed for at forkorte opbevaringsperioden i lukkede rum, da både frugt og grønsager kan høstes senere. Man kan ogsåvælge at lade vintergulerødderne blive i jorden og dække dem rigtigt godt i stedet for.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man opbevare kartofler og æbler i samme rum?