Kan kompostorm æde rødder på potteplanter?

Hvis man bruger komposten direkte fra beholderen og blander det med anden jord til sine potteplanter, er der så fare for at, der kan være små kompostorm i, som vil begynde at æde rødderne på planten i potten, eller æder de kun materiale, der er begyndt at nedbrydes?

Med venlig hilsen
Dennis S. Kristensen, november 2007

Svar

Du kan god gøde dine potteplanter med ormekompost, men det er en meget kraftig kompost, så du må højst bruge 10–15% ormekompost i din blanding. Du kan sagtens sortere kompostormene fra, da de ikke kan lide lys og trækker sig længere ind i kompostbunken, når du begynder at tage kompost. Løsn komposten, vent 5 minutter, og så kan du tage et lag uden kompostorm. Skulle der komme nogle med, så sorter dem fra. Men i øvrigt, så æder kompostorm ikke levende rødder, men kun dødt plantemateriale.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan kompostorm æde rødder på potteplanter?