Kan kompost svide toppene på løgplanter?

Er det forkert at sprede kompost her i det tidlige forår, nu hvor diverse løgplanter er på vej op? Jeg tænker på, om komposten er så stærk er den nærmest kan brænde toppene af.

Hvis det er efteråret, som er den bedste tid for spredning af kompost, er der jo det dilemma, at det knapt er komposteret.

Med venlig hilsen
Vibeke Rødgaard, marts 2008

Svar

Når en kompost er fuldt omsat, og det ses af, at materialet er blevet sort og uigenkendeligt, indeholder den opløste, mineralske stoffer i en koncentration, som godt kan svide urteagtige plantedele. I den situation må man enten bruge komposten på steder, hvor den ikke kan gøre skade (urtebede, græsplæner osv.) eller også må man fortynde den.

En fortyndet kompost kan laves ved at blande lige rumfangsdele af kompost og filtersand (altså i forholdet 1:1). Denne blanding er en glimrende topdressing i græsplæner på leret jord, i busketter, blomsterbede og mellem løgvækster.

Problemet kan dog – som antydet i sprørgsmålet – løses ved grunden, når man lægger sin halvt omsatte kompost ud som jorddækningsmateriale allerede i november. Omsætningen skal nok forløbe planmæssigt, så komposten bliver fuldt omsat, og den eneste ulempe er i virkeligheden, at det ser lidt rodet ud vinteren over.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan kompost svide toppene på løgplanter?