Hvilken jord skal bruge ved potning af tomatplanter?

Når tomaterne skal prikles/pottes om, inden de kommer i drivhus, hvilken jord anbefaler I så? Så- og prikle jord eller jord fra plantesæk?

Med venlig hilsen
Hanne Ørgaard, april 2008

Svar

Hvis det er små planter i det stadie, hvor de kun lige har fået to rigtige blade, som skal prikles ud i potter, så er så- og priklejord fint. Men er planterne større og skal have en lidt større potte, indtil de kan plantes ud i drivhuset, så skal du bruge en mere næringsrig jord. Det kunne være jord fra en plantesæk eller en pose med plantejord. Det kunne også være din egen kompostjord. Tilsæt evt. lidt lupingødning, hvis det er ren plantekompost, som ikke har så højt et indhold af kvælstof. Lupingødning er en mere langsomtvirkende gødningstype i modsætning til f.eks. tørret fjerkrægødning.

Læs mere om jord til omplantning i artiklen Udplantningsplanter skal plantes om i tide

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvilken jord skal bruge ved potning af tomatplanter?