Kan kompostjorden give spiringsproblemer?

Jeg har i mit anlæg af højbede kørt friskjordskompost fra Genbrugsstationen på bedene, ca 1 trillebørfuld pr m². Jeg har dybdegravet bedene. Mit spørsmål er nu, om jeg kan så direkte i bedene, eller er jeg nødt til at sætte forspirede planter. Hvis svaret er, at jorden er for kraftig til at så i, kan jeg så skyde en genvej og fylde sårillerne i bedene med priklejord og så oveni det direkte på voksestedet?

Med venlig hilsen
Bodil Hargreave, maj 2008

Svar

Den kompost, der leveres fra genbrugsstationerne rundt om i kommunerne, er meget forskellig. Det skyldes forskelle i den komposteringsmetode, man anvender. Derfor er det med et vist forbehold, at spørgsmålet kan besvares, og i det følgende går jeg ud fra den kompost, der leveres i Århus kommune.

Det er en erfaring, som både jeg selv og Jordbrugets Uddannelsescenter Århus (tidligere Beder Gartnerskole) har gjort, at den kommunal kompost i Århus Kommune er kendetegnet ved to ting, som er væsentlige i denne forbindelse: Dels er den rig på spiredygtige ukrudtsfrø, og dels er den meget kvælstoffattig. Det medfører, at man får tilført sin jord en righoldig blanding af ukrudt fra andres haver, og at planterne kommer i markant kvælstofmangel.

Så komposten behøver ikke at være for kraftig, men er måske snarere for svag, og netop derfor kunne det være en god idé at fylde sårillerne med en gødet priklejord, som kan give de små kimplanter en god start. Giver kompostjorden ukrudtsproblemer kan det naturligvis klares ved jævnlig lugning af bedene, men det skal der også til, og det må gentages jævnligt hen gennem sæsonen.

Alle Komposteringsanlæg, som sælger eller uddeler kompost er pligtige til at udarbejde en deklaration for komposten. Du burde på den kommunale genbrugsstation kunne få oplyst det deklarede indhold af komposten. Se f.eks. denne deklaration på kompost fra I/S Fasan.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan kompostjorden give spiringsproblemer?