Skal vi komme affald i den lukkede beholder om vinteren?

Med vores nye hus fulgte en lukket kompostbeholder, som var gået helt i stå. Vi læste, hvad vi kunne finde, skaffede orm og fik gang i den. Rigtig mange steder, også hos jer, står der, at ormene dør om vinteren.

Men ingen steder står der, om det betyder, at man skal holde op med at smide køkkenaffald i beholderen. Kan forårets ‘baby-orm’ godt gnave sig igennem et stort halvgammelt lag – eller bliver de bare kvalt?

Med venlig hilsen
Lars Bjerg, november 2013

Svar

I skal fortsætte med at komme køkkenaffald i beholderen vinteren igennem, også i frostvejr. Medmindre låget er frosset fast – det sker, men kan forebygges ved at placere et stykke plast under låget.

Det er endnu ikke sket, at der ikke har været levende orm i min Humus kompostbeholder efter vinteren, også uden at jeg har isoleret den. Jeg sørger altid for at tømme min beholder i foråret, hvor der er brug for komposten i haven. Tidspunktet vælges også udfra, at jeg skal nå at have beholderen halvfyldt inden vinter, så der er en god mængde kompost til ormene at overvintre i. Hvis du ikke har ret meget affald i beholderen nu, så fyld noget mere i.

Ormene overlever i meget kolde perioder ved at lægge sig i en samlet klump et stykke nede i kompostbeholderen. Der er meget lidt viden om det, men det er, hvad jeg kan se gentager sig hver vinter. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at man i de perioder ikke begynder at vende rundt i komposten. Det afkøler også komposten. Man kan evt. isolere komposten udvendig, f.eks. en vintermåtte, men hold øje med, at den ikke bliver for varm i lune vinterperioder. Ormene tåler kun op til ca. 30° varme.

Ormene æder ikke i frostvejr – eller i ringe omfang. Og der sker heller ikke den store omsætning i frostperioder. Og der dannes ikke så megen varme. Man kan speede omsætningen op og dermed varmeafgivelse ved at drysse lidt mel i kompostmaterialet. Jeg opdagede det, da jeg havde en pose mel, hvor der var kommet larver i, som jeg dryssede med i kompostmaterialet. Ormene var ved at dø af varme. Så snart temperaturen igen er et stykke over frysepunktet går ormene i gang med at æde igen, og man kan se mængden af affald begynder at synke.

Om vinteren er det store problem, at det grønne affald bliver for vådt og falder sammen. Det bedste, man kan gøre for at forebygge det, er at tilføre tørt strukturstof. Det kan være visne staudetoppe, man har samlet sammen, eller høvlspåner (fås hos tømrer eller købes som marsvinstrøelse). Man kan sikkert også bruge det strøelse, som bruges til heste.

Hvis man har en stor kompostbunke på jorden, kan man flytte en liter orm herover i det sene efterår, da de her vil overleve, og man er sikker på at have kompostorm næste forår.

Hvis kompostormene skulle dø i løbet af vinteren, vil kokonerne overleve og nye små orm komme frem. Og ja, de skal nok overleve, selv om der er fyldt affald i kompostbeholderen vinteren igennem. Kompostorm elsker våde forhold. Selvfølgelig skal man også fylde strukturmateriale i, selv om det ser ud til, at ormene er døde, da alt for vådt og kompakt kompostmateriale kan gå i forrådnelse i stedet for at kompostere.

At styre en lukket kompostbeholder er noget, man skal lære, men det lyder som om, at I er godt på vej.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Skal vi komme affald i den lukkede beholder om vinteren?