Kan vi fælleskompostere alt køkkenaffald for et kollegium?

Jeg bor på Studentergården, og vi er 130 unge mennesker, som meget gerne vil kompostere vores køkken- og haveaffald. Vi har en lille have, hvor beholderen/ne kunne stå, og vi er et lille dedikeret hold, som ville afsætte tid af til at passe det.

Men køkkenaffald for 130 mennesker har jeg ingen idé om, hvor meget egentlig er. Jeg har læst en del steder, at det tager mellem 4–10 måneder at kompostere færdigt, og på den tid burde vi fylde op til flere beholdere op.

Mit spørgsmål er, om det kan lade sig gøre med en så stor fælles kompostering. Og i så fald, hvor mange beholdere vi skulle have?

Med venlig hilsen
Ditte Christiansen, februar 2014

Svar

Der er lige komme en nyt hæfte med titlen Kompost i Byen, som omhandler fælleskompostering i byen, justering af kompost, ormekompostering, havekompost etc. Det er udgivet af Forlaget Vingefang. Kompost i byen er skrevet af Marianne Munk, som jeg har fået til at give jer et ekspertsvar på jeres spørgsmål:

Hej Ditte

Hvor er det dejligt, at I unge mennesker har lyst til at gå i gang med at kompostere.

Til køkkenaffaldet, så er det en god ide at kompostere i modellen Humus Komposteren, som er en lukket beholder, der er velegnet til ormekompostering. I skal nok bruge 2–3 stykker, men start med 2 og se, hvordan det går. Når beholderen er ved at være fyldt, så press materialet godt sammen, så synker det ned til 2/3 og der kan puttes mere affald i beholderen igen. Humus komposteren kan klare meget mere grønt affald, end man lige regner med.

Fyld først den første beholder og lad den dernæst stå. Den vil være færdig komposteret i løbet af 3–9 måneder afhængig af tidspunkt på året og hvor godt der er gang i ormene. Det går hurtigere hen over sommeren. Du kan tømme beholderen, når komposten er halvomsat, hvis det kniber med pladsen.

Halvomsat kompost kan med fordel bruges i haven og efterkompostere i bedene. Det er også godt for jordens liv.

Humus Komposteren er god at bruge i byen, da den er rottetsikret og robust. Endvidere er den forholdsvis billig (ca. 700 kr./stk).

Det er en god ide at købe en omgang orm og en beluftningsstok, sammen med beholderen, så er I klar til at gå igang med det samme.

Til haveaffaldet vil jeg anbefale at I bygger en åben havekompost af lærketræ eller gamle paller 2 × ca.1 m³ med justerbart forstykke. Da I bor i byen, vil jeg udelukkende putte haveaffald i denne beholder. Nu ved jeg ikke hvor meget haveaffald I har, så det kan være I skal skalere modellen lidt ned.

Held og lykke med projektet
Marianne Mark

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan vi fælleskompostere alt køkkenaffald for et kollegium?