Kan man komme græs i komposten og hvad er ensilage?

Hvad kan man gøre ved sit græs, hvis man absolut vil indsamle det mens man slår plænen? Kan man lade det ligge i en bunke og putte lidt af gangen i kompostbeholderen? Min morfar puttede det bare øverts i sin kompost, som var en åben 1,5 gange 1,5 meter.

Nyt afklippet græs er ikke godt i kompostbunken – det ved jeg, men hvad betyder ensilage, hvad er det der sker?

Med venlig hilsen
Anne-Mette Jansen, maj 2003

Svar

Du skriver, at nyt afklippet græs ikke er godt i kompostbunken. Det, mener jeg, nu ikke er helt rigtigt. Det særlige ved det nyklippede græs er, at det indeholder forholdsvis meget kvælstof. Det medfører at nedbrydningen af græsset (udført af bakterier, som skal bruge kvælstoffet) går enormt hurtig og udvikler så høj varme, at bunken »brænder sammen«. Altså hvis bunken er stor nok.

Omvendt har man ofte en åben kompostbunke liggende, hvor man gerne vil have mere fart på omsætningen. Det kunne man opnå ved at blande det fugtige nyklippede græs i. Skulle der efter opblandingen være områder i bunken, hvor græsset ikke er blandet nok med andre materialer, kan der stadig opstå små lommer, hvor det brænder sammen, men det betyder ikke noget. Jeg selv har altid gjort, som din morfar, dvs. bare lagt det øverst på min store kompostbunke, evt blandet lidt med gamle stive staudetoppe. Det har aldrig givet problemer.

Hvis den kompostbeholder, du omtaler, er lukket, stiller sagen sig lidt anderledes. I en sådan vil jeg kun putte små mængder af gangen og kun efter, at de er tørret lidt, ganske som du foreslår. Ellers er jeg bange for, at det begynder at rådne.

Ensilage er dyrefoder lavet af friske grønne planter, som efter de har ligget lidt til tørre (der forvejres til et tørstofindhold på 35%) på marken, pakkes fuldstændig ilttæt enten i små plastik-pakker eller store plastklædte stakke. I den ilttætte indpakning sker der automatisk en konservering af plantedelene vha naturligt forekommende mælkesyrebakterier, som sænker pH-værdien så meget, at nedbryderbakterier ikke kan arbejde.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan man komme græs i komposten og hvad er ensilage?