Kan affald fra kartofler og kaffegrums kommes med i vor kompostbunke?

Min mand siger, at man ikke må komme nogen form for kartoffelaffald i kompostbunken, ej heller kartoffelskræller. Jeg har også hørt, at man gerne må komme kaffegrums inklusive brune kaffefiltre i bunken. Er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Jytte Berg, april 2002

Svar

Vi tager det letteste først: du må gerne komme kaffefiltre og kaffegrums i kompostbunken. Eneste ulempe er, at hvis det er en åben kompostbunke, kan filtrene finde på at flyve rundt i haven, hvis de ligger og tørrer.

Jeg vil give din mand ret i, at der er risiko for, at der er smitstof af forskellige kartoffelsygdomme i kartoffelaffald, og den synes jeg, at man skal minimere ved at tænke sig om. Syge kartofler bør under ingen omstændingheder kommes med i komposten. Hvis man kun bruger kartofler, man selv har dyrket, ved man som regel om kartoflerne er sygdomsfri, og man uden risiko kan komme skrællerne med i komposten. Er det købte kartofler, bør man vurdere, om man vil have skrællerne med i sin kompost. Man kan på kartoflerne se, om der er skimmelangreb, der viser sig som blålige pletter ind i kartoflen. Hvis kartoflerne i øvrigt ser sunde ud, kommer jeg skræller fra købte kartofler med i komposten.

På den anden side er det jo om at kompostere så meget som muligt. Og heldigvis nedbrydes rigtig mange af disse smitstoffer under komposteringen. Specielt hvis der varmkomposteres, hvor tempetaturen er over 50° i 1–2 uger. Men selv under en kompostering, hvor temperaturen ikke bliver høj nok, inaktiveres en stor del af smitstoffet af de mest almindelige plantesygdomme. Det er mere effektivt at kompostere end at nedgrave ude i haven. Som med alle naturlige processer, er det umuligt at give en facitliste.

Den vigtigste foranstaltning for at begrænse risikoen for at opformere kartoffelsygdomme er et godt sædskifte, hvor kartoffel kun dyrkes på jorden med 4 års mellemrum.

Din mand tænker muligvis specielt på risikoen for, at der skal gemme sig sporer af kartoffelskimmel i komposten. Hvis der kommes kartoffelaffald – skræller, grønne kartofler osv. – er der en risiko, da sporerne overvintrer i kartofler. Men efter endt kompostering, vil de antaglig være inaktiveret. Den største risiko for smittespredning findes dog i de karfofler, som I ikke har fået taget op ude i bedene. Det er vigtigt, at de fjernes, så snart de skyder op som ukrudt, da der ellers her kan udvikles tidlige angreb af kartoffelskimmel. Den sene smitte kan I under ingen omstændigheder undgå – den kommer over hele landet de år, hvor vejrforholdene desværre er gunstige for udvikling af kartoffelskimmel.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan affald fra kartofler og kaffegrums kommes med i vor kompostbunke?