Hvorfor rådner kartoflerne?

Hej,

Hvorfor rådner vores kartofler nede i jorden?

Med venlig hilsen
Signe Dinsen, september 2023

Svar

Kære Signe,

Rådne kartofler i jorden kan skyldes flere forskellige bakterie- eller svampeangreb. En af de mest almindelige svampesygdomme er kartoffelskimmel, der først angriber den grønne top på planterne. Derfra kan vandingsvand eller regnvand skylle svampesporerne ned til kartoffelknoldene i jorden og angribe dem, så de begynder at rådne.

Det bedste forebyggende råd er at sætte forspirede kartofler tidligt og fjerne toppen af kartoffelplanter, når man opdager, at de er angrebet af kartoffelskimmel. Det sker som oftest i juli.

Læs mere om kartoffelskimmel her >

Har kartoflerne fået skrammer i forbindelse med skadedyrsbid eller optagning af kartofler fra naboplanterne, og er jorden fugtig eller våd, så er der skabt gode vilkår for angreb af bakterier eller svampesporer, og så rådner de også. Råd kan smitte fra en kartoffel til en anden. Det er derfor en god idé at fjerne syge kartofler og dem i den nærmeste omkreds, straks man opdager dem.

Flest rådne kartofler finder man i en klæg og våd lerjord, hvor vandet kan blive stående i lang tid i forhold til en mere let og sandet jord. Har man en meget tung lerjord, kan man også dyrke sine kartofler ovenpå jorden med et dække af halm, tang eller andet organisk materiale, der holder lyset væk fra knoldene. Men generelt er kartofler ikke de mest kræsne planter, og de bliver tit brugt som første afgrøde, når for eksempel en græsplæne skal indvindes til køkkenhave.

Læs mere om at dyrke kartofler i jorddække >

Hold også igen med mængden af kvælstof i gødningen. Kartofler skal gødes, men ikke overgødes. Endelig handler det også om at købe sygdomsfrie læggekartofler. Ikke-kontrollerede læggekartofler kan en gang i mellem indeholde bakterier, der kan udvikle sortbensyge, der også kan give rådne knolde.

Læs mere om sortbensyge >

Læs mere om kartoffeldyrkning >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor rådner kartoflerne?