Skader det med myrer og skolopendre i komposten?

I én af mine kompostbunker er der masser af myrer. Gør det noget? Gavner de? Hvordan får jeg dem væk, når jeg vil bruge komposten? Vil de forsvinde, når jeg til sin tid lægger komposten ud i en bunke ved siden af?

Det er en sort plastic beholder med låg (ca. 1 × 1x1 meter) – den er lufttæt, men uden bund. Komposten er næsten omsat. I øvrigt er der også mange tusindben/salamandre? Er de gavnlige?

Med venlig hilsen
Jane, juni 2002

Svar

Du spørger, om myrer gør nogen skade i din kompost. Det gør de ikke, men de er tegn på, at komposten er tør. I en tør kompostbunke sker omsætningen meget langsomt. Så hvis du vander komposten, er det godt for komposten, og det vil formentligt fordrive myrerne.

De dyr, du kalder tusindben/salamandre, tror jeg er skolopendre. Det er rovdyr, som formentlig er uden betydning for din kompost.

Med venlig hilsen
Susanne Mørk-Jensen
Agronom, Susannes have

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Skader det med myrer og skolopendre i komposten?