Kan jeg kompostere alt køkkenaffald?

Hvilket køkkenaffald må jeg smide i min kompost?

Med venlig hilsen
Janne Roed, oktober 2004

Svar

I princippet kan alt organisk affald komposteres. Men det er din kommune, der bestemmer, om du må, og hvad du må komme i din kompostbeholder. Du kan spørge kommunens tekniske forvaltning om de lokale regler.

Af hygiejniske grunde er det normalt ikke tilladt at kompostere animalsk affald som kød, æg, fisk. Nogle kommuner tillader, at der komposteres brød og kogte madvarer, andre tillader kun vegetabilsk affald. Når det ikke er tilladt at kompostere rå animalsk affald skyldes det sundhedsmyndighedernes frygt for, at rotter skal få adgang og sprede smitte videre. Der findes kompostbeholdere, der er rottesikre, men myndighederne tager ikke hensyn hertil i deres regler.

Det er ikke en god ide at komme skaller fra citrusfrugter med i kompostbunken, hvis de er sprøjtede eller overfladebehandlede, da det kan gøre det af med nogle af de svampe, som er aktive i komposteringsprocessen. Er det økologiske citrusfrugter, kan de godt kommes med, men citrusfrugtskaller nedbrydes generelt langsomt.

Fedt kan du opsuge i papir og komme med, eller du kan komme havregryn i og brug det som fuglefoder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan jeg kompostere alt køkkenaffald?