Er det godt med ekstra luft i kompostbeholderen?

Jeg er netop færdig med planen for min nye selvbyggede kompostbeholder. Inden jeg går igang med mit Georg Gearløs projekt, kunne jeg godt tænke mig at høre, om er er »huller« i min komposteringsplan.

Min kompostbeholder bliver 2,5 meter bred 1,20 meter høj og 1,00 meter dyb. Beholderen bliver opdelt i to rum. Og nu til det »Georg Gearløse«. Jeg laver rammen af 6 stolper, der beklædes med planker, af endnu ikke fastlagt art. Ovenpå herligheden ligger der et låg af træ med et vindue af plexiglas – det er der ikke noget specielt ved. Men, jeg laver en inderramme af Rionet således, at der mellem kompost og yderramme bliver et mellemrum på ca. 7,5–10 cm.

Spørgsmålet er: Vil det mellemrum forværre/forringe komposteringen af affaldet?

Jeg laver systemet for at kombinere en fornuftig afdækning med en ordentlig udluftning – men er udluftningen for voldsom, således at der ikke kompostere ordentligt – ja, så er det jo spildte kræfter.

Med venlig hilsen
Frank Bormann, april 2005

Svar

Jeg ved ikke, hvor al den bekymring for udluftningen til kompost kommer fra, men den er udbredt. Hvis du har prøvet at lave kompost i en fritliggende kompostbunke, vil du vide, at der bliver et yderste lag, som ikke komposterer, fordi det tørrer ud pga. udluftningen. Derfor er man nødt til at stikke komposten om, så det, der var yderst, kommer inderst og omvendt.

En af fordelene ved en kompostbeholder er, at man slipper for omstikningen, fordi der kan ske en kompostering næsten helt ud til kanten. Hvis du trænger til motion og godt kan lide at stikke kompost om, er dit koncept sikkert udmærket, men ellers ville jeg opgive planen om en inderramme. Det største problem ved kompostering er ikke manglende udluftning, men at holde på fugtigheden – hvormed ikke sagt, at en kompost ikke også kan blive for våd, men det problem løser man ved den rette dosering, når man sætter komposten.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Er det godt med ekstra luft i kompostbeholderen?