Hvor kan jeg placere min kompostbunke?

Jeg vil til at lave min egen kompost, men er kommet i tvivl om hvor jeg skal bygge komposten. I det ene hjørne af min have er der meget mudret og klisteret, det minder betænkeligt meget ler. Kan jeg placer komposten oven på dette, eller lukker lermassen få ilt, regneorme og ligende nedefra.

Med venlig hilsen
Niels Engberg, maj 2005

Svar

Læg du bare din kompost på den lidt massive lerjord. Du kan jo lige løsne jorden med en gravegreb først. Allerede når du henter den første færdige kompost, vil jeg garantere dig for, at jorden er blevet meget bedre. Om to år er den bare så god og muldet, at du får lyst til at flytte komposten væk og dyrke der.

Hvis du har flere muligheder, så er det en god ide at placere en kompost et sted, hvor der er skygge om sommeren, men gerne sol i vinterhalvåret. Med andre ord, så er et løvfældende skyggetræ eller -busk perfekt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvor kan jeg placere min kompostbunke?