Kan man få god kompost af mos, græs og jord?

Efter at have vertikalskåret og mosrevet græsplænen har jeg en stor portion mos, græs og jord. Kan det med held lægges i en bunke og omdannes til brugbar kompost?

Med venlig hilsen
J. Skougaard, april 2007

Svar

Ja, det vil give en fin og brugbar kompost. Du kan evt. dække bunken med sort plast, så græsset ikke kan begynde at vokse igen. Det vil også forhindre, at næringsstofferne udvaskes, inden det skal anvendes.

Hvis bunken anbringes et sted med sol, kan du i maj plante et par græskar- eller squashplanter på toppen af bunken ned gennem plasten. De vil hurtigt dække bunken med store blade, den vil se frodig ud, og det vil give et godt udbytte af græskar og squash. Hvis bunken ligger i skygge, kan du i stedet for forskønne den ved at plante blomsterkarse til at dække bunken. Hvis man planter i bunken, vil planterne selvfølgelig bruge en del af den tilgængelig næring i komposten, men ikke det hele.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan man få god kompost af mos, græs og jord?