Hvem har skudt runde huller i bladene?

Flere har spurgt mig, om hvem der har skudt efter deres laurbærkirsebær?

Små, helt runde huller midt i bladene i spredt fægtning. Hvem kan det være?

Haglskudsyge

Runde huller helt tilfældigt – det ligner skudhuller. Foto: Bolette Crossland

Med venlig hilsen
Bolette Crossland, juli 2010

Svar

Jeg citerer fra »Den Grønne Bog«, 19. udg, 1994, ISBN 87–7432–420–9: »Haglskudsyge er betegnelsen på de mange huller, som kan opstå i bladene, så det kan se ud, som var træet ramt af et skud hagl. Ingen ved, hvad det skyldes, og det har tilsyneladende heller ikke nogen praktisk betydning…«
Citatet, fordi det er det bedste, der kan svares her.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvem har skudt runde huller i bladene?