Hvad giver de brune pletter på laurbærkirsebær?

Hvad mon det kan være, der giver brune pletter på bladene på de nye skud på mine laurbærkirsebær.

Planterne er plantet ud i efteråret 2008 og ser ellers sunde og raske ud.

Laurbærkirsebær

Laurbærkirsebær med frosskade og svampeangreb. Foto: I. Winkler

Med venlig hilsen
I. Winkler, april 2009

Svar

Det medsendte billede viser ikke en, men to skader. Der er dels de brune bladspidser og dels de runde, brune pletter. Skaderne på bladspidserne er ganske almindelige på denne art og da især på nyplantede eksemplarer.

  • Brunfarvningen skyldes nemlig vandmangel i vinterens løb. Det opstår gerne, når rødderne er sat ud af spillet i en frossen jord, mens bladene har vandtab på grund af opvarmning. Dette forløb bliver desværre endnu mere truende, når planten er omplantet for nylig, sådan at rodnettet ikke har ordentligt fat endnu.
  • De små og lidt større, brune pletter kan skyldes angreb af to forskellige svampearter: Gloeosporium phacidiellum og Phyllosticta laurocerasi. Billedet kan forværres ved, at de angebne pletter falder ud, sådan at der efterlades huller i bladene. Der er desværre ikke meget at stille op med angrebet ud over det forebyggende, nemlig at fjerne alle angrebne blade, så de ikke smitter resten af planten i løbet af sommeren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad giver de brune pletter på laurbærkirsebær?