Mine høstanemoner visner – hvad kan jeg gøre?

Jeg har de sidste tre år oplevet, at en del af mine høstanemoner, Anemone hupehensis, visner.

Jeg har et 6 m langt og 1,5 m bredt bed langs vores hus. Bedet er sydvendt, og da vi har stråtag kommer der rigeligt med vand. For tre år siden startede en del af bedet med at visne – allerede før knopperne var sprunget ud. Og det er nu sket hvert år. Det er endnu ikke hele bedet, som er angrebet, men det udvider sig ganske langsomt.

Hvad gør, at planten visner, og hvad kan jeg gøre? Jeg håber, at I kan hjælpe mig, for jeg holder så utrolig meget af mine høstanemoner.

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Ann Kristine Krag, september 2011

Svar

Problemet er ikke ukendt, men der er vist ingen, der kan sige, præcist hvad der er på færde. Tidligere har en kollega dog haft held med at følge denne kur: Skær alle de døde stængler væk engang i begyndelsen af april, og fjern alle bladrester, sådan at jorden er blottet. Læg så et lag af halvt omsat kompost ud i et ca. 3 cm tykkelse over hele bedets areal. Gentag denne behandling hvert forår, indtil problemet ophører. Hos kollegaen tog det to år at slippe ud af problemet, men derefter blomstrede bedet fint.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Mine høstanemoner visner – hvad kan jeg gøre?