Hvad gør vi ved et svampeangreb på et egetræ?

Vores store egetræ ser ud til nederst at være blevet angrebet af en form for meget ildelugtende svamp. Det øverste lag jord rundt om træet lugter også meget dårligt (nærmest gæret) og er »mudret«. Bark og blade virker ellers fine.

Hvad kan der være på færde, og hvad skal vi gøre ved det? Vi vil meget nødig skulle fælde vores flotte træ…

På forhånd tak!

Egetræet lugtrt nærmest gæret. Foto: Michael Hammer

Med venlig hilsen
Michael Hammer, august 2012

Svar

Man kan aldrig bedømme et træs tilstand alene ud fra dets ydre (blade, kviste og bark), for mange sygdomme huserer i det skjulte inde i det levende og døde ved. Således også denne svamp, som jeg dog ikke kan bestemme nærmere, der helt tydeligt har angrebet træet via rødderne. Her må man spørge sig selv: Har jeg, vi, naboer, eller andre skadet rødderne, så der er skabt adgangsveje for de jordboende svampe, som altid er klar til et angreb?

Hvorom det nu er, så er kuren ret enkel, men samtidig også omfattende: de øverste 3–5 cm af jorden under træets krone skal helst erstattes helt af et tilsvarende tykt lag af en bedre jord. Lidt mindre kan dog godt hjælpe træet. Man kan nemlig lægge en topdressing ud i et lag på ca. 2–3 cm tykkelse ovenpå den eksisterende jord. Bland lige dele af filtergrus og let omsat kompost, og læg så denne blanding ud under træet. Det fjerner ikke såret, og i første omgang heller ikke den sære, gærede lugt, men det hjælper træets rødder, og det tilsætter jorden en ny blanding af organismer, som kan være støttende for træet.

I øvrigt kan det meget vel tænkes, at en mindre grå, kold og våd sommer, som vi forhåbentlig får til næste år, i sig selv vil være en støtte for træets sundhed.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør vi ved et svampeangreb på et egetræ?