Hvad skyldes kernehusråd på Belle de Boskoop?

Hvert år er der råd i kernehuset på alle Belle de Boskoop æblerne. Jeg synes, jeg engang har hørt, at det kan skylde bormangel. Jeg har ledt på nettet uden at kunne få det bekræftet. Men man skal jo ikke begynde at tilføre gødninger i blinde, hvilket let kan gøre problemet værre.

Jeg håber I kan hjælpe mig. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Jens V. Aae Christensen, september 2013

Svar

Bormangel er det næppe, for det giver ikke de beskrevne symptomer (men derimod det, som kaldes »priksyge«).

Problemets årsag kan på den ene side søges i adgangen til kernehuset, nemlig blomsten, og det er værd at undersøge, om der er åben adgang via blomsten til kernehuset. Siden det ikke er omtalt, er der åbenbart ikke tale om skadedyr, og i stedet kunne der være tale om en mikroorganisme, bakterie eller svamp.

En helt anden mulighed er, at problemet er et udslag af ubalancer i træets livsvilkår. Specielt kunne man spekulere over, om der er blevet gødet kraftigt med kvælstof under eller tæt på træet. Og omvendt kunne man overveje, om det er længe siden, at man har kalket jorden.

Uden at kunne give et klart svar, vil jeg anbefale, at al gødskning under og omkring træet ophører straks, og at man får lavet en jordbundsanalyse, som man kan vise, hvor meget kalk, der er behov for.

Det vil også være godt for træet, hvis der er mulighed for at tilføre et lag på 2–3 cm tykkelse af følgende blanding: 1 del filtergrus, 1 del delvist omsat kompost og 1 del almindelig havejord. Blandingen lægges ud under hele træets krone, og derefter bør man undgå al trafik på stedet gennem hele vinteren.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes kernehusråd på Belle de Boskoop?