Tofarvet tulipan – er der en forklaring?

Tofarvet tulipan

Lidt overraskende, men da ganske flot og farverig. Foto: Karna Maj

Jeg har et bed, hvor der står en snes røde tulipaner, og det har der efterhånden gjort i en del år. I dag fik jeg øje på, at en af tulipanerne havde både røde og gule blomsterblade. Er der en forklaring på dette fænomen?

Med venlig hilsen
Karna Maj, april 2014

Svar

Man plejer at forklare den slags spring som enten »virusangreb« eller »mutation«. I flere tilfælde er det dog det samme, for det er virus’en, som fremkalder en mutation i planten. Ofte vil mutationen være vedvarende, men planten kan også »slå tilbage«, altså genkalde sin oprindelige arvemasse.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Tofarvet tulipan – er der en forklaring?