Hvorfor bliver mine tomater sorte i bunden?

Hvorfor bliver de grønne tomater sorte i bunden?

Med venlig hilsen
Torben Petersen, juni 2015

Svar

Svaret er enkelt – det er griffelråd. Men det er til gengæld svært at gøre rede for, hvad griffelråd skyldes. Der er nemlig tale om ubalancer i calciumforsyningen i bunden af tomaten, og det kan skyldes en række forhold. Det gode er, at det er en fysiogen sygdom, så den smittter ikke, og som regel er det kun en del af tomaterne, der får det, og det kan variere hen over sæsonen.

Læs mere i artikelen Griffelråd / sorte kerner – her er også råd om at forebygge griffelråd, og hvad man kan gøre ved angreb.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor bliver mine tomater sorte i bunden?