Hvad skyldes de orangefarvede slimklatter på vores kinesiske ene?

På en kinesisk ene, Juniperus chinensis, har vi opdaget en stor mængde orangefarvede gele-/slimklatter. De lugter ikke og er ikke klæbrige. Nogle af dem har en lidt krystalagtig struktur, andre er bare en »snotklat«. Det ser ud som om at grenen fortykkes de steder som har været angrebet i længere tid.

Med venlig hilsen
Nis Nissen, maj 2003

Svar

Din busk er angrebet af tjørnerust eller enebærtungerust, Gymnosporangium clavariiforme. Det er en nær slægtning til den svamp, der fremkalder pæregitterrust på pære. I begge arter af Gymnosporangium indgår enebær, Juniperus, som værtsplante for tidlige stadier af svampesporerne. På enebær optræder svampen om foråret som orangerøde tunger, såkaldte teleutosporer, der danner basidiesporer som overføres til tjørn efterfølgende. Tungerne kan variere i udseende fra angreb til angreb. Her ud over dannes de fortykkelser på grenene, du har observeret.

Egentlig forebyggelse sker ved at fjerne enten tjørn eller ene, hvilket sikkert ikke er muligt, alt efter nabohavernes sammensætning og forståelse. Er det din egen tjørn, der er medskyldig må du vurdere om du vil leve med sygdommen så længe det er muligt eller om én af dem må lade livet. Den eneste direkte bekæmpelsesmulighed er at skære de angrebne grene af og brænde dem.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de orangefarvede slimklatter på vores kinesiske ene?