Hvad fejler mit birketræ?

Jeg har et birketræ (6–7 m højt) i haven. Der er kommet et stort ar. Det ser ud som, nogen har stået med en gasbrænder direkte på stammen. Er det en sygdom, og hvad kan jeg gøre ved det?

Med venlig hilsen
Per Frost, april 2002

Svar

Masser af træer kan have dette sortfarvede udflåd. Det har intet med brand at gøre (prøv selv at lugte til det!), men skyldes i stedet et angreb i rodnettet af en hel række svampe, som tilsammen kaldes for »rodbrand«. Disse svampe lever normalt af at omsætte dødt materiale, men når træernes naturlige værn er svækket, går de til angreb og arbejder sig ind i rodnettet. Det sker i øvrigt næsten aldrig, når træernes naturlige værn, der er en anden slags svampe, nemlig Mykorrhiza-svampene, er til stede.

Det er ikke meget, man kan gøre ved sagen, og det drejer sig mest af alt om at gøre træernes vokseforhold bedre. Altså: sørg for, at der ikke vedvarende står vand omkring rødderne på træerne, og topdres jorden i hele drypzonen med en blanding, som består af lige dele harpet kompost, filtergrus (2–6 mm) og visne blade. Læg et lag på ca 2–3 cm ud hvert forår, og lad så ellers træernes eget indbyggede forsvar om at indkapsle skadegørerne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mit birketræ?