Overlever mine roser en sprøjtning med Tilt Top?

Jeg har for 14 dage siden sprøjtet vores roser mod svamp og rust med Tilt Top, som jeg havde til at stå, fra dengang jeg drev landbrug. Nu er alle bladene visnede, på nær de blade som jeg ikke ramte, de er friske nok. Så der må jo være omløb i planten.

Kan roserne skyde igen i løbet sommeren eller til næste år. Det drejer sig om 31 forskellige roser.

Med venlig hilsen
Arne Christensen, maj 2006

Svar

Jeg synes at det er synd for alle dine roser. Men som gammel landmand må du have et sprøjtecertifikat og dermed også vide, at man skal sprøjte i henhold til godkendelsen. Den kan du læse her i Miljøstyrelsens middeldatabase

Her kan du læse følgende om Tilt Top, som i øvrigt kun må anvendes i landbrug:

///Må kun anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i korn med en maksimal dosering på 0,25 l pr. ha.

Forbehold: Må ikke anvendes mod andre skadevoldere og ikke i højere doseringer end de i brugsanvisningen nævnte.///

Roserne kan åbenbart ikke tåle sprøjtemidlet, som i følge ovenstående er beregnet for korn. Jeg kan ikke udtale mig om dine roser kommer igen, men det gør de måske, når der stadig er nogle enkelte grønne blade, som du selv påpeger. Du må vente og se. Måske skyder de fra bunden. Hvis de ikke gør det i løbet af nogle måneder, må du nok anse dem for at være døde. Forhåbentlig går det ikke så galt.

Du kan finde miljøvenlige metoder til at forebygge og bekæmpe plantesygdomme på roser i vores database Skadedyr og sygdomme

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Overlever mine roser en sprøjtning med Tilt Top?