Skal man fjerne kartoffelplanter fra sidste års knolde i jorden?

Jeg har overtaget en have som er økologisk dyrket i forvejen Der kommer kartoffelplanter op i det bed hvor der var kartofler sidste år, det er umiddelbart fristende at lade dem blive stående der mellem rødbeder og spinat og så høste kartoflerne, men kan jeg risikere at der kommer sygdom i hele bedet, hvis jeg lader dem stå, eller er der andet?

Tak for en god hjemmeside, den er rigtig god at få viden af især som novice på haveområdet, hvor man ikke ved. hvor man skal ende eller begynde…

Med venlig hilsen
Annette Nylev, oktober 2001

Svar

Du har ret i din mistanke. Kartoflerne på stykket sidste år har sikkert været smittet med kartoffelskimmel. Svampen kan overvintre i knoldene, hvorfra den i løbet af forsommeren kan vokse op gennem stænglerne. Skimlmelen kommer på den måde tidligere, end hvis det er luftbåren smitte. Så alle fremspirende kartoffelplanter i haven bør udryddes med hård hånd.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Skal man fjerne kartoffelplanter fra sidste års knolde i jorden?