Hvad fejler vores valnøddetræ?

Vi har et ca. 10 m højt valnøddetræ, der står alene på græsplænen i sol det meste af dagen. Vi har konstateret at barken revner og skaller af fra jordniveau til ca. 1 meter op på træet. Træet bærer nødder, der godt nok er sortplettet, hvilket en del af bladene også er. Vi har en anden valnød, af samme alder et andet sted i haven. Det træ har det tilsyneladende godt. Kan i ud fra medsendte billeder sige noget om vores valnød?

Med venlig hilsen
Lars Christensen, september 2002

Svar

Tak for billederne, som levende illustrerer problemet med dit valnøddetræ. Træet er angrebet af valnødbladpletsyge eller valnødbakteriose. Begge sygdomme angriber frugter såvel som blade og ses som mørke pletter. Angrebene svinger fra år til år og der er ikke meget at gøre ved det.

Mere alvorligt er det med barkskaderne ved basis. Her er det nok en af de mange bark- eller vedsvampe der er på spil. Gamle træer af mange arter har det jo med at få rådne stammer med store huller. Hvis der først kan komme vand ind et eller andet sted, er det almindeligt, at veddet mørner og barken dør. Jeg er bange for, at træet ikke står til at redde i det lange løb. Måske det er tid, at plante en arvtager.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler vores valnøddetræ?