Hvad hedder den smukke lille plante rosa/blå blomster?

Jeg håber, I kan være mig behjælpelig med at få sat navn på en smuk, lille plante, som jeg ikke kan finde i nogen af mine havebøger. Planten er ca. 25 cm høj, med mellemgrønt løv og nogle meget smukke hvide plettegninger på alle bladene. Planten har ca. 10–15 cm. lange (bladløse) stængler – hvorfra der hænger nogle meget smukke (lidt klokkehængende) mørkrosa/blå blomster. Rodnettet er meget overfladisk. Jeg har fået en lille »bid« fra min svigermor – der engang har fået den fra en meget gammel have. For mig ser det ud til at kunne være en slags skovbundsplante – da den bedst tåler halvskygge og muldrig jord. Både stængler og blade er let hårede.

Håber i kan hjælpe mig til at få sat navn på denne smukke plante.

Med venlig hilsen
Helle G. Mejlstrøm, maj 2008

Svar

Det er uden tvivl plettet lungeurt, Pulmonaria officinalis. Og som du rigtigt har iagttaget, så er det en skovplante. Den vokser i nogle åbne løvskove på lerjord, men den er her noget mindre end den bliver i haverne.

Du kan læse mere om de to slags lungeurt, som vokser vildt i Danmark og andre lungeurt i artiklen: Lungeurt.

Lungeurt i skov med anemoner

Lungeurt mellem anemoner i skoven ved Frederiksdal på Nordlolland. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

  • Lungeurt
    Artikler: Prydhaven > Blomster > Stauder

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder den smukke lille plante rosa/blå blomster?