En julerose – men hvilken art?

Jeg har sidste sommer købt en plante uden navneskilt på i en hollansk planteskole og var overbevist om, at det var en julerose. I stedet for at skyde fra bunden, fremkommer bladene, som er halvstive med stikkende spidser, på hovedstilken, og den vokser i løbet af sommeren – dog uden ansats til blomster.

Hvad er det, jeg har købt – hvor står den evt. bedst – og kommer der blomster?

Den ukendte julerose er en Helleborus corsicus

Julerose af ukendt art. Foto: Inge Lassen

Helleborus corsicus har blade med stikkende spidser

Julerosen har flotte blade med stikkende spidser. Foto: Inge Lassen

Med venlig hilsen
Inge Lassen, september 2008

Svar

Det er en julerose, Helleborus corsicus, du har købt – nedenfor kan du se arten i blomst.

Helleborus corsicus har gulgrønne blomster.

Helleborus corsicus har grønlige blomster. Foto: Karna Maj

Du kan læse mere om dyrkning af juleroser i artiklen Julerose.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > En julerose – men hvilken art?