Hvordan får jeg frø af løvehale til at spire?

Sidst jeg var i Danmark købte jeg frø af løvehale, Phlomis russeliana, men har ikke fået dem til at spire. De er fra Botanisk Have. Jeg har adgang til drivhus med varmebænk og stadig frø tilovers. Kan ikke finde noget paa nettet.

Med venlig hilsen
Lisa Nielsen, januar 2009

Svar

Det er svært at sige, hvorfor frøene ikke er spiret. Jeg har selv haft meget held med at få planter af frø fra Botanisk Have, så det er næppe deres skyld, at det ikke er lykkedes. I stedet kan én af følgende grunde være årsagen:

  1. Frøene kan have ligget for længe, inden de blev sået.
  2. Frøene kan have ligget for varmt, inden de blev sået.
  3. Frøene kan have været fugtige, mens de ventede på at blive sået.
  4. Jorden i såbedet kan have været for kompakt og iltfattig, sådan at svampe (især de såkaldte »rodbrand«-svampe) har angrebet de nydannede spirer.
  5. Skadedyr, dårligt vejr eller dyrkningsfejl kan have ødelagt de nyspirede planter.

For nu at vende hele denne jammer til noget positivt bør man så frø hurtigst muligt efter modtagelsen, og hvis de skal opbevares, så bør det ske køligt og tørt. Når man sår dem ud, skal jorden være varm og porøs (bland eventuelt lige dele sand og havejord til såbedet), og frøene må dækkes med et meget porøst dæklag (f.eks. filtersand i en lagtykkelse, der svarer til 2 × frøenes diameter). Endelig må man beskytte de nye planter så godt, det er muligt.

Helt konkret må jeg tro, at de allerede købte frø for længst har mistet spirevnen. Det bliver altså nødvendigt at skaffe en ny forsyning og følge metoden, der er beskrevet ovenfor.

Frø af Phlomis russeliana kan du købe flere steder se resultat af søgning på Google. Du kan også prøve at spørge hos Frøtorvet, som har speciale i staudefrø. Måske de kan skaffe dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg frø af løvehale til at spire?