Hvilke planter kan bruges til det fugtige hjørne?

For enden af vores ligusterhæk står der altid vand om efteråret og især om foråret. Om sommeren er her tørt. Endvidere er her skygge. Da hækken ikke ville vokse her, plantede vi for mange år siden bambus. De er desværre gået ud efter endt blomstring og er blevet gravet op, og naboen ønsker ikke ny bambus her, eller noget andet! Desværre er vores have nu blevet forfærdeligt åben, føles som om vi sidder inde i deres have. Findes der nogle planter som ville kunne lukke her, de må dog ikke blive over 1,80 m høje.

Regner med de skal plantes på vores side af hækken, da naboerne, som forøvrigt er nye, ikke vil have noget plantet overhovedet.

Tænkte på om der evt. var nogle græsser som kunne bruges, altså ikke elefantgræs, men kan de tåle at stå så meget i vand og helt tørt om sommeren?

Med venlig hilsen
Vibeke Vestergaard, marts 2009

Svar

Direkte spurgt om græsser kan jeg foreslå Guldlistegræs, Spartina pectinata ‘Aureomarginata’. Det er en smalbladet græssort med buet overhængende, slanke blade, der alle har gule kanter. Den bliver 120–150 cm høj og tåler vand ganske fint.

Men de skyggede forhold gør, at man måske skulle overveje et par andre muligheder: Berberis gagnepainii, som er opretvoksende og stedsegrøn, som har tornede skud og slanke blade med randtorne, og som har gule blomster, Sortfrugtet Surbær, Aronia melanocarpa) ‘Aron’, der har hvide blomster, sorte bær og rødt høstløv, eller Amerikansk Knapbusk, Cephalanthus occidentalis, der har blanke blade, kuglerunde hvide blomster med duft og gult høstløv. Disse planter holder sig alle under de 150 cm i mange år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke planter kan bruges til det fugtige hjørne?