Hvilke træer kan vokse på vores jord – en fugtig eng?

Vi har købt et dejligt hus på engjord ud til Vestefjord. Det vil sige vores jord er meget fugtig, der er ofte vand i haven. I stedet for at lægge dræn i hele haven, ville vi gerne løse det på en »naturlig« måde. Er der bestemte træer eller planter der suger meget vand, og som kan holde til at leve i sådan jord?

Med venlig hilsen
Lin Bach, april 2013

Svar

Det er prisværdigt, at I vil løse problemet på en naturlig måde. Til det formål har jeg to forslag:

I uddybe det laveste sted på arealet, sådan at vandet samler sig der og danner en lille dam eller sø. Den kan så tilplantes med alle de fine sump- og vandplanter, som netop foretrækker sådan et vandhul.

I kan, som I selv har tænkt jer, plante vandgrådige planter i haven. Her følger en række forslag:

Pil (f.eks. purpurpil, rosmarinpil eller orangebarket pil)
Hjertetræ
Pilebladet Kornel (eller Hvid Kornel)
Benved
Ambratræ
Pors
Tørst

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer kan vokse på vores jord – en fugtig eng?