Hvordan frøformerer man lettest pæoner?

Jeg har et spørsmål om pæoner. Hvordan får jeg lettest pæonfrø til at spire?

Med venlig hilsen
Hans Chr. Larsen, februar 2003

Svar

Der findes mange forskellige arter af pæoner. Den mest almindelige Pæon er bonderose, Paeonia officinalis, men også silkepæon, Paeonia Lactiflora, er brugt meget. Der findes desuden mange forskellige sorter af pæoner og vil man bevare sorternes egenskaber må de formeres vegetativt, d.v.s. de skal deles, og det kan man gøre om efteråret. Men ønsker man de rene arter, og ønsker man mangfoldigheden indenfor arten, må man frøformere. I naturen sker formeringen uden problemer ved frøformering. De fleste pæoner vokser hvor der er stenet og gruset og i denne porøse jord spirer pæonfrøene fint.

Men at lave pæoner kan være en langsom proces. For at spire skal de have to kuldeperioder og en varmeperiode i mellem. Det er ikke noget problem, hvis man sår dem udenfor lige efter frøhøst og lader dem stå i en let jord to vintre. Men er man utålmodig, må man selv gemme dem på køl nogle uger og derefter opbevare dem varmt (godt 20 grader) i 6–8 uger. Her er det vigtigt, at frøene er blandet i sand og lidt spagnum. Derefter skal de have en kuldeperiode igen inden de sås.

Der er nogle som forsøger at slibe på frøskallen for at få dem til at spire mere villigt. De fleste har dog størst held med, at så dem udenfor lige efter frøhøst og så vente tålmodigt. Det er bestemt værd at vente på, da man kan få mange flotte pæoner på denne måde.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan frøformerer man lettest pæoner?