Hvilke planter er egnet til nordøstvendt have med sandjord?

Ca. 50 m² af vores have er afgrænset af husmur mod vest og syd og af træer mod øst. Der er derfor kun sol allerførst på dagen. Jorden er sandjord. Græs og mos slås om pladsen, og det ser ud til at mosset går af med sejren.

Vi vil gerne gøre et eller andet ved dette hjørne af haven, som gerne må være lidt mere spændende end mos.

Findes der planter, som kan leve under disse forhold – andre end mos?

Med venlig hilsen
Annette Pedersen, juni 2011

Svar

Med de forudsætninger er det næsten håbløst at få gang i en græsplæne, så det er meget rimeligt at søge andre løsninger. Det, som man kunne foreslå, er en beplantning med stedsegrønne bladplanter, der netop er tilpasset den slags forhold.

Almindelig buksbom
Almindelig hortensia
Almindelig kristtorn (gerne sorten ‘J.C. van Tol’, der bærer frugter med sikkerhed)
Almindelig mahonie
Gylden furebambus
Klatrebrombær
Krybende bjergte
Kødbær
Ligustrum pileata
Portugisisk laurbærkirsebær
Stor singrøn
Sølvberberis

Ovenstående planter kan eventuelt suppleres eller erstattes med følgende planter:

Almindelig hasselurt
Bjergrose
Blå anemone
Guldribs
Japansk løn
Klatrevildvin
Kranslilje
Liljekonval
Magellanfuksia
Påskeklokke
Smalbladet perikon
Tørst
Vellugtende pibeved (= uægte jasmin)

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke planter er egnet til nordøstvendt have med sandjord?