Blomster til forhave med tør og skygget jord?

Op ad husmuren i min forhave står en lang række bregner langs hele husets front. Jeg vil gerne have flere blomster med lang blomstring her – evt. mellem nogle af bregnerne eller uden bregner. Stilen er bedstemorhave eller romantisk, tilfældig have. Huset er fra 1902.

Voksepladsen er let skyggefuld, og der er udhæng, så her er ikke meget vand – jeg ønsker ikke at skulle vande ekstra.

Jeg har tidligere forsøgt mig med hortensia, men et eller andet gør jeg forkert – for lidt vand eller gødning – så det skal være nemmere, men gerne lang og flot blomstring.

Idéer tages imod med kyshånd!

Med venlig hilsen
Asta Nissen, juli 2011

Svar

Placeringen ligger sådan, at der mangler både lys og vand. Oftest mangler blot den ene af delene, og så findes der mange gode muligheder, men her mangler de begge, og så må man ty til viden om biotoper, hvor disse betingelser findes. Sådan er det f.eks. i de sydøsteuropæiske bjerge, og mine forslag er hentet derfra:

Akelejefrøstjerne
Almindelig julerose
Blå anemone
Fladkravet kodriver
Kranskonval
Stor stjerneskærm

Disse stauder skulle kunne give en nogenlunde velfordelt blomstring, men den kan suppleres med bl.a. kranslilje, pinselilje og skovtulipan. Husk dog, at disse planter alle er kalkelskende, sådan at bedet bør kalkes hver vinter, og det kan eventuelt skade bregnerne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Blomster til forhave med tør og skygget jord?